PREÀMBUL
ÍNDEX
· Preàmbul
· Disposicions generals
· Dels òrgans de govern i de gestió
· Disposicions comunes a totes les persones sòcies
· Del règim econòmic
· De les persones sòcies consumidores
· De les persones sòcies col·laboradores
· De la resolució de conflictes
· Del règim disciplinari
· De servei d’autoconsum compartit
Preàmbul
Aquest Reglament de règim intern s’estructura en base a una filosofia de treball i a uns reptes compartits entre totes les persones sòcies i que es defineixen en la missió, la visió i els valors consensuats i acceptats per a tota l’organització i que són les següents:
MISSIÓ:
La Comunitat Energètica CALLDELSOL SCCL és una cooperativa de persones consumidores sense ànim de lucre que neix amb l’objectiu d’impulsar un nou model energètic 100% renovable, distribuït i en mans de la ciutadania al municipi de CALLDETENES
VISIÓ:
La Comunitat Energètica CALLDELSOL SCCL s'ha proposat construir un model 100% renovable, equitatiu, distribuït i eficient, en mans de la ciutadania, promogut des de la participació directa de la ciutadania i la transparència. A més, vol ser una eina activa de la transició de model energètic, amb capacitat de generar impacte social i econòmic.
VALORS:
Per aconseguir el seu objectiu establert en la missió, la Comunitat Energètica de CALLDELSOLL SCCL opera sobre els següents valors:
1) SOSTENIBILITAT mediambiental, però també social i econòmica. La nostra producció d’energia prové de fonts renovables, però aspirem també a traslladar el missatge de la minimització necessària, tant de l'ús com de la producció energètica.
2) COOPERATIVISME. Entenem la nostra manera d'operar des de l'autogestió, la responsabilitat, la democràcia, la igualtat i la solidaritat, per la qual cosa gestionem la nostra organització de manera democràtica entre totes les persones sòcies, que compten amb igualtat de drets, deures i oportunitats, i tenen una participació activa en la presa de decisions.
3) EQUITAT. Advoquem per un model social pròxim, humà, que no deixi ningú fora, que sigui just amb totes les persones. Un model que, a més, ofereixi a les persones, independentment del seu gènere, identitat sexual, edat, raça, color, nacionalitat, classe social, idioma o religió, les mateixes oportunitats, el mateix respecte, el mateix tracte, garantint els seus drets, les mateixes oportunitats de treball i promoció, l'accessibilitat a l'educació i l'ús dels béns i serveis de la comunitat que garanteixi un tracte equitatiu de realitats diverses.
4) FORMACIÓ. La complexitat del sector energètic i la de la nostra naturalesa cooperativa ens obliguen a assegurar una formació contínua a les persones que formen part de la comunitat energètica, que asseguri que compten amb les habilitats necessàries per complir amb les seves responsabilitats, per opinar i decidir, i per actuar de manera eficaç.
Amb aquest document volem donar resposta al màxim de preguntes i dubtes sobre com funciona la cooperativa a nivell organitzatiu i relacional, establint un marc normatiu acceptat, de tal manera que es visquin i es compleixin els valors que han impulsat aquesta cooperativa i els seus objectius.
Disposicions generals
Article 1. Motivació
El Reglament de Règim Intern (en endavant RRI) regula la vida interna de la cooperativa, estableix i concreta les relacions i dinàmiques entre les persones sòcies. Recull el marc organitzatiu i normatiu, els aspectes de funcionament que no s'especifiquen als estatuts socials i que responen al principi cooperatiu d'autonomia i independència.
Article 2. Àmbit d’aplicació
Aquest Reglament de Règim Intern s’aplica a totes les persones sòcies de CALLDELSOL SCCL.
Article 3. Aprovació, vigència i modificació
El present RRI ha de ser aprovat per ⅔ dels vots presents i representats a l’assemblea general i tindrà vigència fins que l’assemblea el modifiqui, també amb majoria ⅔. Un cop aprovat, serà d'obligat compliment per a totes les persones sòcies.
La competència per aprovar-lo és de l’assemblea i és indelegable, per tant el RRI sempre haurà de ser aprovat o modificat per aquest òrgan. Correspondrà a l’assemblea general, amb caràcter anual, la revisió i modificació del present reglament.
El Consell Rector pot plantejar-ne modificacions totals o parcials a l’assemblea, amb caràcter urgent o no, quan ho consideri oportú. De la mateixa manera, pot sol·licitar-ne la modificació un grup de persones sòcies que representin com a mínim el 10% dels vots socials. Aquesta proposta de modificació haurà de tenir el caràcter de necessitat urgent, havent d’estar suficientment motivada i argumentada quant al caràcter d’urgència. La proposta de modificació, serà un punt de l’ordre del dia de l’assemblea d’acord amb el que estableix la Llei de cooperatives.
Article 4. Igualtat i principi de participació. Accés als òrgans de govern.
La cooperativa es proposa donar compliment efectiu a la igualtat de gènere així com l’eliminació de les desigualtats basades en motius racials, socials, geogràfics, religiosos o per qualsevol altra circumstància, i garantir la igualtat d’oportunitats entre totes les persones, especialment en la composició dels seus òrgans socials.
La cooperativa manifesta el compromís per assolir espais segurs, unes relacions societàries basades en la llibertat i el respecte entre les persones i conseqüentment lliures de situacions d’assetjament sexual i per raó de sexe. Així mateix, manifesta el compromís de tolerància zero davant l’assetjament i una desaprovació clara i rotunda de conductes i actituds ofensives, discriminatòries i/o abusives.
Dels òrgans de govern i de gestió
Article 5. De la convocatòria de l’assemblea
L’assemblea, ordinària o extraordinària, ha de ser convocada pel Consell Rector mitjançant un correu electrònic del Consell Rector al correu electrònic de cada una de les persones sòcies que hagi indicat a les seves dades de contacte.
La notificació a la persona sòcia s'ha de fer amb una antelació mínima de 15 dies i un màxim de 30 respecte a la data de celebració.
La convocatòria ha d'expressar amb claredat els punts següents:
- Ordre del dia
- Lloc: el lloc de la reunió ha de coincidir amb el terme municipal on la cooperativa tingui el domicili o bé podrà ser telemàtica
- Hora: cal especificar la primera i la segona convocatòries.
Conjuntament amb la convocatòria es farà arribar a totes les persones sòcies un formulari de delegació de vot que s’ha de fer per escrit i per a una sessió concreta. Cada persona sòcia pot tenir com a màxim dos vots delegats.
L'assemblea general ordinària s'ha de reunir necessàriament una vegada a l'any, dins els sis mesos següents al tancament de l'exercici econòmic.
El Consell Rector pot convocar una assemblea general extraordinària sempre que ho consideri convenient per als interessos de la cooperativa, i en tot cas, està obligat a incloure en l’ordre del dia els assumptes que hagi sol·licitat un grup de persones sòcies que representi, com a mínim, un 10% dels vots socials.
Article 6. De la constitució de l’assemblea
L’assemblea general estarà vàlidament constituïda en primera convocatòria si els assistents representen més de la meitat dels vots socials. En segona convocatòria, sigui quin sigui el nombre de vots socials de les persones sòcies que hi assisteixin. S’entén per assistència, la participació tant si es fa físicament, com si es fa virtualment, mitjançant procediments telemàtics, sempre que la cooperativa en disposi.
L’assemblea es podrà reunir mitjançant videoconferència o altres mitjans de comunicació, sempre que quedi garantida la identificació dels assistents, la continuïtat de la comunicació, la possibilitat d’intervenció en les deliberacions i l’emissió del vot.
Presideix l’assemblea la presidència del Consell Rector i la secretaria també serà coincident amb la del Consell Rector. No obstant això, es podrà triar en el mateix acte la persona que presideixi els debats o que substitueixi les funcions de la secretaria.
Abans de començar cada assemblea caldrà designar dues persones perquè siguin interventores de l’acta. Es proposen voluntaris entre els presents i representats abans de començar l’assemblea. En cas que no surtin, es pactarà per part del Consell Rector.
Article 7. Del dret a vot
Cada persona sòcia té dret a un vot a l’Assemblea general. La representació ha de ser per escrit i expressament per una sessió concreta.
A l’inici de l’assemblea, la presidència comunica quants vots delegats s’han presentat i quants han estat admesos.
Tal i com estableixen els estatuts, les persones sòcies consumidores i usuàries tindran el 90% de la ponderació dels vots i les col·laboradores no podran superar el 10 %.
En el moment d’inscriure’s a l’assemblea les persones sòcies rebran uns distintius (per exemple: targetes de colors verdes, vermelles i en blanc per votar a favor, en contra o en blanc de cada punt). Les votacions permetran fer el recompte segons el tipus de persones sòcies i per tant aplicar la ponderació de vots prevista als estatuts
Article 8. De la documentació dels punts de l’ordre del dia que s’han de sotmetre a votació
La documentació dels punts de l’ordre del dia que s’han de sotmetre a votació es farà arribar a totes les persones sòcies amb una antelació mínima de 15 dies, quedant a la seva disposició a través del portal web de la cooperativa si s’en disposa o el correu electrònic.
Article 9. Del tractament dels punts de l’ordre del dia
La presidència, personalment o a través de la persona que designi, ha de donar pas als punts de l’ordre del dia, que poden ser exposats per les persones membres de la mesa o per la persona ponent que es consideri més idònia.
Conclosa cada exposició s’ha d’obrir un torn d’intervencions de totes les persones assistents. Per facilitar la participació de totes les persones assistents i respectar el principi d’igualtat, la mesa ha d’informar de la durada màxima de cada intervenció. A l’acabament, la persona ponent o les persones membres de la mesa a les quals s’han adreçat les intervencions disposen del temps que la mesa determini per donar-hi resposta; si cal, es poden obrir altres torns d’intervencions.
La persona que modera els debats pot retirar l’ús de la paraula si la intervenció no s’ajusta al punt de l’ordre del dia objecte de debat, sens perjudici de tornar-lo a donar quan escaigui i, en tot cas, en el torn obert d’intervencions que s’obre al final de la sessió. Igualment, pot retirar-ne l’ús quan en la intervenció es produeixen manques de respecte o actuacions de més gravetat.
Acabats el torns d’intervencions regulats en aquest article, qui dirigeix els debats ha de sotmetre a votació els punts de l’ordre del dia que requereixen l’acord de l’Assemblea.
A criteri de la presidència, si no s’hi oposa cap persona sòcia, es poden sotmetre a votació conjunta més d’un punt de l’ordre del dia.
La votació dels acords que ha d’adoptar l’Assemblea es fa a mà alçada, excepte en els casos que la Llei, els Estatuts o aquest RRI preveuen un sistema diferent. La votació ha de ser secreta, d’acord amb els Estatuts socials, quan ho sol·liciti alguna persona sòcia i aquesta petició rebi el suport del 20% de les persones assistents a l’Assembleas i/o representades a l’Assemblea General.
Article 10. De l’acta de l’assemblea
En l'acta de la sessió hi ha de constar el lloc i la data de les deliberacions, la llista de persones assistents, l’ordre del dia, si és en primera o segona convocatòria, un resum dels assumptes tractats, les intervencions que s'hagi demanat que constin en acta, els acords adoptats i els resultats de les votacions, el contingut dels acords adoptats i l’aprovació de l’acta.
L'acta de l'Assemblea General serà aprovada i signada dins un termini de quinze dies, per la persona que l’ha presidida, per la que fa les funcions de secretaria i dues persones que hagin estat designades com a interventores de l'acta en l'assemblea.
Article 11. Del Consell Rector: Funcions
El Consell Rector és l'òrgan de representació i govern de la societat; és competent per establir les directrius generals d'actuació, amb subordinació a la política fixada per l'Assemblea General.
Els càrrecs de membre del consell rector no són remunerats, sens perjudici que les persones que els ocupen puguin ser rescabalades de les despeses originades en l’exercici del càrrec.
Són funcions del Consell Rector:
- Fixar les directrius generals d’actuació en la gestió de la cooperativa amb subordinació a la política general establerta per l’Assemblea, amb el suport del Grup Motor.
- Controlar la gestió empresarial, amb el suport del Grup Motor.
- Presentar a l’Assemblea General la memòria explicativa de la gestió, rendir comptes i proposar la imputació i assignació dels resultats, amb el suport del Grup Motor.
- Autoritzar la prestació d’avals o fiances a favor d’altres persones
- Nomenar i destituir la persona que ocupa la direcció o la gerència
- Distribuir els càrrecs del Consell Rector
- Decidir el trasllat del domicili dins del terme social
Article 12. Composició del Consell Rector
El Consell Rector es compon de per un mínim de 3 i un màxim de 10 membres, elegits tots ells entre les persones sòcies de la cooperativa en votació secreta per l'Assemblea General i pel procediment següent: presentació de candidatures i elecció.
Els càrrecs són els següents: presidència, vicepresidència, secretaria, vocals. Correspon al Consell Rector la distribució dels càrrecs.
Per cobrir les vacants al Consell Rector, que seran comunicades a les persones sòcies almenys amb 2 mesos d’antelació, qualsevol persona sòcia pot presentar la seva candidatura mitjançant escrit dirigit a la Presidència.
El Consell Rector farà pública la llista de candidatures 15 dies abans de l’assemblea.
Cada persona sòcia pot votar, com a màxim, tants candidats com vacants correspongui cobrir en el Consell Rector.
En cas d’empat, ha de ser escollida la persona sòcia més antiga.
Les votacions seran secretes.
Article 13. Reunions i acords
El Consell Rector establirà el seu propi calendari de reunions i, com a mínim, s’haurà de reunir un cop al trimestre, d’acord amb els estatuts de la cooperativa.
El Consell Rector farà actes de les seves reunions segons model normalitzat que seran públiques per qui ho sol·liciti.
Les reunions només seran vàlides si assisteixen la meitat més una de les persones components.
Els acords s’adoptaran per consens en primera instància i per majoria absoluta dels vots presents i representats en segona instància. La presidència dirimeix els empats.
Article 14. Actes que s’han d’inscriure al Registre de cooperatives
Les renovacions de càrrecs del Consell Rector i el canvi de domicili dins del mateix terme municipal, es podran fer mitjançant una certificació emesa per la cooperativa amb la signatura de la persona que ocupi la secretaria i/o intervenció amb el vistiplau de la persona que ocupi la presidència del Consell Rector, que caldrà presentar al Registre de Cooperatives.
Article 15. Estructura i tipologies de comissions
La participació a la cooperativa per part de les persones sòcies es realitzarà a través de comissions de treball i/o de la participació al grup motor, entre d’altres.
Es crearà un grup motor que serà responsable de la gestió operativa de la cooperativa. Estarà format per: persones membres del Consell Rector, persones referents de les comissions de treball (com a mínim una de cada comissió) i altres persones sòcies, si s’escau.
Les comissions de treball treballaran plans d’acció concrets i estaran formades per persones sòcies de la cooperativa. La creació de cada comissió i els seus objectius haurà de ser aprovada pel grup motor.
Es podran crear comissions temporals o bé permanents.
Es preveuen les següents comissions de treball:
1. Comissió de promoció / esdeveniments
2. Comissió econòmica financera
3. Comissió institucional o de relació amb l’Ajuntament
4. Comissió tècnica de projectes
Article 16. Regles de funcionament intern de les comissions
Les decisions al grup motor i a les comissions es procurarà que es prenguin de forma consensuada i, si no s’arriba a un acord, es sotmetrà a votació per majoria simple.
Funcionament del grup motor:
- El grup motor es reunirà un cop cada 3 mesos com a mínim.
- La convocatòria podrà ser per correu electrònic i/o whatsapp de les persones implicades.
- Caldrà designar una persona o més, encarregades de fer les convocatòries de les reunions i la realització d’actes o resum d’acords.
Funcionament de les comissions de treball:
- Cada comissió celebrarà les seves pròpies reunions amb la periodicitat que estableixi cadascuna. La convocatòria podrà ser per correu electrònic i/o whatsapp de les persones implicades
- Cada comissió haurà de designar un referent, com a mínim, perquè representi a la comissió al grup motor.
- Cada comissió tindrà el seu calendari de reunions
- Cada comissió haurà de designar una persona perquè faci les convocatòries i redacti acta o resum d’acords presos.
Article 17. Funcions del grup motor i de les comissions de treball
Grup motor:
Com a òrgan de les decisions operatives de la cooperativa, el grup motor té les següents funcions encomanades:
- Definir l’existència de noves comissions, tant temporals com permanents
- Vetllar pel bon funcionament de les comissions
- Elaborar i vetllar per l’execució del pla d’actuació i el pressupost
- Establir mecanismes d’informació i transparència a totes les comissions i a totes les persones sòcies en general.
- Donar suport al consell rector en:
Fixar les directrius generals d’actuació de la gestió de la cooperativa, amb subordinació a la política general establerta per l’assemblea.
El seguiment de la gestió empresarial
Presentar a l’assemblea general la memòria explicativa de la gestió, rendir comptes i proposar la imputació i assignació dels resultats.
Comissions:
Cada comissió prendrà decisions de forma autònoma i autogestionada en aquells aspectes referents als objectius establerts en cada comissió, aprovats anteriorment pel Grup Motor.
Del règim econòmic
Article 18. Aplicació del Fons d’Educació i Promoció del Cooperativisme
Al FEPC s’hi imputa un 10% dels beneficis de la cooperativa i va destinat a la formació i a la promoció de les persones sòcies de la cooperativa, al foment del cooperativisme i la intercooperació, al suport a l'entorn social i a la comunitat en general, i a la responsabilitat social. El FEPC no es pot repartir entre les persones sòcies ni es pot embargar. Es pot destinar a:
a) La formació de les persones sòcies en els principis i tècniques cooperatius, empresarials, econòmics i professionals.
b) La promoció de les relacions intercooperatives.
c) La promoció d'activitats culturals, professionals i assistencials per a les persones sòcies de la cooperativa, l'entorn local i la comunitat en general, i també la difusió del cooperativisme.
d) L'atenció a objectius d'incidència social, de lluita contra l'exclusió social i pobresa energètica.
e) El pagament de les quotes de la federació a la qual pertany, si escau, la cooperativa.
f) Les accions que fomenten la responsabilitat social empresarial, incloses les de foment d'una igualtat de gènere efectiva.
g) La promoció de la creació de noves empreses cooperatives i el creixement de les cooperatives ja constituïdes mitjançant aportacions dineràries a les federacions de cooperatives o a entitats sense ànim de lucre dedicades al foment del cooperativisme, perquè aquestes els ofereixin vies de finançament.
La dotació del fons d'educació i promoció de cooperatives pot ésser aportada sota qualsevol títol, totalment o parcialment, a una federació de cooperatives, a cooperatives de segon grau i a entitats públiques o privades que tinguin per objecte la realització de fins propis d'aquesta reserva.
L'assemblea general ha de fixar les línies bàsiques d'aplicació del fons d'educació i promoció cooperatives, les dotacions del qual han de figurar en el passiu del balanç separadament d'altres partides.
Article 19. Aportacions al capital social
L'aportació mínima obligatòria per adquirir la condició de persona sòcia ha de ser:
a) Per les persones sòcies consumidores i usuàries de 100 euros.
b) Per les persones sòcies col·laboradores 100 euros.
c) Per combatre la pobresa energètica, les pesones que es vulguin afiliar a la cooperativa i amb l’acreditació dels seveis socials de l’ajuntament ho podran fer amb una aportació de 10.€.
d) Els residents del barri de les quatre estacions poden ser persones sòcies de la cooperativa.
En qualsevol cas, totes les aportacions de les persones sòcies han de quedar reflectides comptablement de forma separada segons siguin persones sòcies de consum o col·laboradores.
Article 20. Remborsament del capital social
En els casos de baixa d'una persona sòcia, aquesta tindrà dret al reemborsament de les seves aportacions, voluntàries i obligatòries al capital social en els següents termes:
El capital obligatori. El Consell Rector decidirà com i quan es retorna, prioritzant el retorn en el termini de 6 mesos des de la baixa.
El capital voluntari es reemborsarà segons estableixi el Consell Rector.
Disposicions comunes a totes les persones sòcies
Article 21. Admissió com a persona sòcia: requisits i formalitats per l’admissió.
Per a l’admissió d’una persona com a persona sòcia de la cooperativa s’han de complir els requisits establerts als estatuts.
a) Complir amb l’exigit als estatuts per cada tipologia de persona sòcia.
b) Tenir capacitat d’obrar d’acord amb el codi civil.
c) Subscriure l’aportació obligatòria mínima al capital social i fer-la efectiva d’acord amb els articles 70 i 71 de la llei de cooperatives de Catalunya.
d) Compartir els propòsits i objectius de la cooperativa i poder realitzar l’objecte social especificat als estatuts, excepte pel que fa a les persones sòcies col·laboradores.
e) No haver estat expulsada o sancionada per falta greu o molt greu de la cooperativa, ni d’una altra cooperativa en els cinc anys immediatament anteriors a la sol·licitud d’ingrés, ni ser deutor per cap concepte de la pròpia cooperativa o d’una altra cooperativa.
f) Acceptar els estatuts, aquest reglament i les obligacions que se’n deriven.
La sol·licitud d’admissió s’haurà de formular a través del portal web o a través del correu electrònic: Calldelsol@gmail.com. Serà el Consell Rector qui haurà de resoldre en el termini màxim d’un mes comunicant per escrit a la persona interessada l’admissió o la denegació.
Les dades mínimes que la persona sòcia haurà d’aportar són les següents:
- Nom
- DNI/NIE/Passaport
- Telèfon
- Adreça de correu electrònic
- Compte corrent
La pertinència de la persona sòcia a la cooperativa tindrà caràcter indefinit.
Article 22. Baixa de la persona sòcia
La baixa de la persona sòcia es regula als estatuts. En cas de baixa obligatòria o disciplinària serà el Consell Rector qui informarà per correu electrònic a la persona objecte de la baixa.
En el moment de la baixa s’oferirà un formulari per recollir els motius de baixa, possibles queixes i propostes de millora.
De les persones sòcies consumidores
Article 23. Les sòcies consumidores
Poden ser persones sòcies consumidores d’aquesta cooperativa totes les persones físiques i jurídiques que desitgin obtenir béns i serveis energètics que ofereix la cooperativa en les millors condicions de qualitat, informació, formació i preus.
Article 24. Procés d’incorporació de les persones sòcies consumidores a la dinàmica de la cooperativa.
Un cop feta la sol·licitud per fer-se persona sòcia consumidora i comptant amb l’acceptació per part del Consell Rector, la persona aspirant a sòcia tindrà l’obligació de:
- Realitzar l’aportació econòmica corresponent
- Participar en una formació o sessió informativa d’acollida per a noves persones sòcies.
La nova persona sòcia tindrà dret a disposar de tota la documentació de la cooperativa: estatuts i el present RRI, així com conèixer l’estat dels comptes i l’estat dels projectes que desenvolupa en aquell moment la cooperativa.
De les persones sòcies col·laboradores
Article 25. Les persones sòcies col·laboradores
Podran ser persones sòcies col·laboradores les persones físiques o jurídiques que, sense dur a terme l’activitat cooperativitzada principal, puguin col·laborar d’alguna manera en la consecució de l’objecte.
Les persones sòcies col·laboradores tenen dret de vot a l’assemblea general. La ponderació del vot total d’aquestes no pot superar el 10%
Les persones sòcies col·laboradores en cap cas poden exercir la presidència al consell rector.
De la resolució de conflictes
Article 26. De la mediació
El procediment de mediació, serà aplicable als conflictes entre persones sòcies per qualsevol causa que no tingui naturalesa laboral, sempre i quan no es tracti de comportaments recollits com a faltes als estatuts o al present RRI, per ser objecte del procediment sancionador.
El procés de mediació, s’iniciarà a petició de part, o per decisió del Consell Rector quan sigui coneixedor d’algun conflicte.
Aquest procés serà voluntari, no obstant, serà vinculant si ambdues parts manifesten la seva adhesió.
L’òrgan encarregat de gestionar el procediment de mediació, serà el Consell Rector que haurà de designar d’una a tres persones mediadores, que actuaran com a canalitzadores de la comunicació entre les parts.
Obert, el procediment de mediació, es notificarà a les parts interessades que disposaran d’un termini de 5 dies per manifestar la seva adhesió al mateix i exposar la seva versió dels fets.
Escoltades ambdues parts, les persones mediadores realitzaran una acta que ha de recollir l'acord a què s'hagués arribat, parcial o total, o la manca d'acord, i la data i el lloc de l'acte de mediació, de la qual se'n lliura una còpia a cada part.
El procediment de mediació té una durada màxima de dos mesos, a comptar des de la notificació a les parts de la designació de la persona mediadora. Les parts, de mutu acord, poden prorrogar aquest termini fins a un màxim d'un mes.
Del règim disciplinari
Article 27. Faltes de les persones sòcies
Les faltes comeses per les persones sòcies, segons la seva importància, transcendència i intencionalitat, es classifiquen com a lleus, greus i molt greus.
Les faltes greus i molt greus queden regulades als estatuts, així com les sancions corresponents.
Article 28. Regulació d’altres faltes lleus
Les faltes lleus, també queden regulades als estatuts de la cooperativa però al RRI se’n regulen les següents de forma addicional:
a) La falta de consideració o de respecte a una altra persona sòcia o sòcies, en especial si la falta de respecte és sobre la condició de gènere o raça d’alguna altra persona sòcia de la cooperativa.
b) Qualsevol comportament verbal o no verbal, no desitjat d’índole sexual o per raó de sexe, orientació sexual, raça o religió, que tingui com a objecte atemptar contra la dignitat de la persona o crear-li un entorn intimidatori, hostil, degradant, humiliant, ofensiu o molest, o que produeixi aquest efecte.
Del servei d’autoconsum compartit:
El servei d'autoconsum quedarà degudament regulat pel contracte entre la comunitat energètica i les persones sòcies participants. El present capítol del RRI pretén aportar un marc genèric sobre com es desenvoluparà aquest servei.
Article 29. Definició del servei d’autoconsum compartit
El servei d’autoconsum compartit consisteix en la vinculació del punt de subministrament atorgat a una instal·lació de generació d’energia fotovoltaica d’autoconsum compartit propietat de la comunitat energètica.
Aquesta vinculació suposa l’assignació d’una quantitat d’energia en forma d’autoconsum amb compensació simplificada d’excedents per al punt de subiminstrament seleccionat per les persones sòcies que participen d’aquest servei.
Per tant aquest servei dóna la possibilitat a les persones sòcies de disfrutar dels beneficis de l’autoconsum sense la necessitat de disposar d’una teulada propia ben orientada o de fer una inversió inicial.
Aquest servei està emmarcat en el disposat en matèria d’autoconsum compartit en el RDL 244/2019 i la legislació relacionada del sector elèctric, i per tant, haurà de complir tots els requeriments legals que se’n derivin, per exemple pel que es refereix a les distàncies entre el punt de generació i el de consum o en els coeficients de repartiment, entre d’altres.
De la participació d’una persona sòcia al servei d’autoconsum compartit en resulta un estalvi directe en la factura de l’electricitat. Així doncs, per tal de participar en aquest servei, les persones sòcies hauran d’abonar dues quotes anuals, les quals es regulen en l'article 32 del present RRI.
El punt de subministrament que cada persona socia de la cooperativa hagi indicat es vinculara als servei autoconsum compartit. La persona sòcia podrà ser titular o no d’aquest punt de subministrament (La cooperativa cobrarà el servei d’autoconsum compartit a la persona sòcia, independentment de si és la titular o no del punt de subministrament).
El servei d’autoconsum compartit es materialitzarà en l’assignació d’un coeficient de repartiment fix per cada punt de subministrament (CUPS) participant:
- Els punts de subministraments de l’àmbit domèstic (CNAE 9820) disposaran del coeficient de repartiment equivalent a 2 kW com a màxim en l’àmbit domèstic.
- Els punts de subministraments d’altres àmbits, com per exemple locals comercials, podran disposar d’un coeficient de repartiment equivalent a 3 kW com a màxim.
La pobresa energètica és un dels elements que vol treballar la comunitat energètica CALLDELSOL. Per aquesta raó, es destinaran 1 kW. Caldrà, però, que la situació d'emergència energètica vingui acreditada pels Serveis Socials de l’ajuntament. Aquesta situació haurà de ser revisada anualment.
Article 30. Regulació de les entrades i sortides de les persones sòcies al servei d’autoconsum compartit
Per a poder participar del servei d'autoconsum compartit s’ha de ser persona sòcia de la cooperativa.
El Consell Rector tramitarà les altes i baixes del servei d’autoconsum compartit cada quatre mesos.
La participació al servei d’autoconsum compartit té una durada mínima d’un any. Una persona sòcia que canviï de domicili, podrà canviar el punt de subministrament que participa en aquest servei, o bé donar-se de baixa a partir del següent any natural.
Per tal de donar-se de baixa del servei o per canviar el punt de subministrament vinculat, la sòcia haurà d’informar al Consell Rector, deixant-ne constància per escrit o mitjançant correu electrònic amb una antelació mínima de 2 mesos abans de la finalització del período anual.
En cas que una persona sòcia estigui rebent el servei autoconsum compartit en un punt de subministrament concret i marxi d’aquest (típicament en lloguers), aquesta persona sòcia serà la responsable d’informar a la cooperativa. En cas que no s’'informi del canvi a la cooperativa tal i com estableix aquest article, el servei continuarà assignat pel següent període a aquest punt de subministrament i la quota se seguirà cobrant a la persona sòcia.
Article 31. Criteris de selecció de les persones sòcies pel servei d’autoconsum compartit
Malgrat que en els Estatuts es diu que: “Les activitats de la cooperativa es duran a terme en l’àmbit del municipi de Calldetenes i només fora d’aquest àmbit en casos de projectes de col·laboració” La cooperativa ha valorat positivament de poder-hi incorporar persones sòcies del barri de les Quatre Estacions de Vic i del sector de Can Gorgs donada la vinculació, que per la seva proximitat manté amb Calldetenes, però també per la participació que algunes persones d’aquestes zones han tingut en la promoció de la cooperativa. La participació però, de persones d’aquest sectors en el projecte d’autoconsum compartit, no podrà superar el 10% del total.
Criteris de selecció:
1. Persones sòcies empadronades al municipi de Calldetenes i fins al 10% del barri de les Quatre Estacions i Can Gorgs, que no es beneficiïn d’un altre servei d’atoconsum compartit .
2. Persones sòcies que vinculin la vivenda familiar al servei de l’autoconnsum compartit.
3. Persones sòcies que vinculin un establiment comercial al servei d’autoconsum compartit.
Persones sòcies que no disposen de teulada pròpia, i per tant tindran preferència en cas d’empat, davant d’aquelles persones que disposen de teulades en propietat, ja que tenen la possibilitat de fer una instal·lació d’autoconsum individual.
Article 32. Definició i canvis de la quota de participació al servei d’autoconsum compartit
La quota serà de la quantia fixada en el contracte. El Consell Rector es reserva el dret a modificar la quantia de la quota de forma anual amb prèvia informació a l'assemblea general.
Les quotes seran de caràcter fix i de quantia vinculada a la potència assignada. Les quotes no dependran de la producció real anual.
La quantia de les quotes es definiran en el contracte entre la cooperativa i la persona sòcia participant.
Les quotes del servei d'autoconsum compartit es calcularan pel conjunt d’instal·lacions propietat de la comunitat energètica i per tant, seran iguals per a totes les persones sòcies de la cooperativa, evitant així l'existència de quotes diferenciades en funció de cada instal·lació fotovoltaica d'autoconsum.
Les quotes seran de recurrència semestral .
Les quotes seran de la quantia fixada en el contracte. El Consell Rector es reserva el dret a modificar la quantia de la quota de forma anual amb prèvia informaciò.